Dag 2 Lauwersoog deel 1

13 juli 2016 - Lauwersoog, Nederland

13 Juli Dag 2

Om 6 uur ging bij mij de biologische wekker af. Tijd om op te staan.
We hadden om 7uur afgesproken dus ik had alle tijd.
De dag begon met eieren, spek en een kopje koffie. Genieten dus.
Vandaag staat er een etappe gepland van Den Helder naar Lauwersoog, 81 zeemijlen. We gingen eerst door het Molengat dat een vaarguil is tussen een zandplaat en Texel.Het is een ondiepe vaarroute. Onze boot heeft een diepgang van 2,3 meter.
En op sommige pleken was het maar 4 meter diep.
Dus het was noodzaak om goed op de boeien te varen en de diepte in de gaten te houden.
Het was aan mij de eer om de roerganger te zijn.
De lucht zag er deze morgen dreigend uit. Even later kwam de wind vol op de kop met een regenbui er bij.
We hebben een lange tijd op de motor gevaren en gewacht tot we op open water kwamen.
Uiteindelijk kwam de ruimte en met een goede wind gingen we verder zonder motor.
De lucht begon langzaam een beetje open te breken.
Onderweg werden we via de marifoon gecontroleerd door de kustwacht die ons de hemd van het lijf vroeg. Alles was goed bevonden en we kachelden lekker verder.
We voeren langs de westelijke Waddeneilanden:Texel, Vlieland, Terschelling en Ameland.
Net voor Schiermonnikoog gingen we rechtsaf door een vaargeul richting Lauwersoog.
We hebben nog geprobeerd om in de binnenhaven te parkeren maar helaas de sluis was om 7 uur gesloten.
Er was wel voldoende plaats in de buitenhaven.
Daar hebben we de boot geplaatst naast de boot van wijlen Wubbo Ockels.
Alle restaurants rond de haven waren al dicht dus moesten we wat anders bedenken.
Marco een van onze bemanningsleden had een huisje gehuurd in Dokkum.
Hij wilde ff langs komen. Dat kwam goed uit. Zo kon hij ons naar een restaurant rijden,  waar we hebben gegeten.
Dit keer is het wat later dan gisteren ik doe het licht om 23.30 uit.
Welterusten tot morgen.

1. Bram van der Vaart:
    16 juli 2016
    Weer een geweldig verhaal nauw blijven genieten
    groetjes van bram
  2. Carla:
    16 juli 2016
    Leuk verhaal..Ga jullie zeker volgen.
  3. Brigitte:
    17 juli 2016
    Klink heerlijk, lijkt me echt super leuk zo'n zeereis.