De race.

16 juli 2016 - Lauwersoog, Nederland

16 juli dag 5 De race.

Ik was om 6 uur opgestaan om de laatste voorbereidingen te doen voor de race, te beginnen met het ontbijt.
Rond een uur of 8 kwam er een motorboot de haven in. Deze legde niet zo ver van ons aan. Een man liep de steiger af richting de kade. Hij zei dat hij onderweg was naar Schiermonnikoog, maar terug moest omdat de hond niet aan boord bleek te zijn. Zijn vrouw wist ook niet waar de hond was. Die moest dus nog naast de auto liggen.

Even later kwam hij met de hond, een Hollandse Schapendoes, terug. “Hij lag lekker te slapen naast de auto”, zei hij met een grote glimlach.
“Zo”, zei hij, “nu op naar Schiermonnikoog”. Ik vroeg de man of ik een foto mocht maken voor mijn reisblog. Dit was geen enkel probleem. (Zie Foto´s’)
De schipper en co-schipper bestudeerden de kaarten en haalden ook Internet-info binnen om de start en het verdere vervolg van de race zo optimaal mogelijk uit te kunnen voeren.
Een goede maaltijd is altijd een goed begin, zeker voor een zeilrace.
Op het menu stonden Rib-Eye’s van 200 gram p.p. met gebakken aardappelen en sla. Het geheel werd vergezeld door een home made saus van mini tomaatjes en knoflook.
Toen was het zover. We voeren de haven uit en probeerden een zo goed mogelijke positie te vinden om in onze startgroep 3 als een pijl uit de boog er vandoor te gaan. Het pakte anders uit dan we gehoopt hadden. 5 minuten na het startschot gingen we over de startlijn.

De komende 69 uur, 23 minuten en 30 seconden vat ik kort samen. Dit is de tijd die we nodig hadden om de race te voltooien.
Het grootste gedeelte van het wedstrijdtraject is rechtlijnig. Vanuit de haven van Lauwersoog voeren we naar buiten via de geulen over het Zoutkamperlaag en door het Westgat tussen Ameland en Schiermonnikoog. Voorbij de verkennerton en de scheepvaartroute voeren we bijna in een rechte lijn naar Larvik. De wedstrijdklassen voeren via de nieuwe route, waarbij we de platforms Arne en Harald aan stuurboord moesten laten. Op deze manier kwamen de gemeten klassen en de vrije klassen ongeveer tegelijkertijd aan in Stavern bij Larvik in Noorwegen.

Tijdens korte diensten van 4 uur op en 4 uur af, versterkte ik de bemanning met lekker maar gezond en vitaminerijk voedsel. Dit om scheurbuik te voorkomen.

Er werd goed gezeild en genavigeerd. We zagen de mooiste zonsopgangen en zonsondergangen, die je je op zee maar kunt wensen. We zagen dolfijnen en ook nog een walvis. Ook zijn er heel veel windmolenparken voor de Deense kust.

We bouwden een redelijke voorsprong op tot we in een windstiltegebied kwamen. De grote groep zeilboten schoof als een harmonica in elkaar. Twaalf uur dobberden we en hoopten op wind. En ja hoor, vlak voor de finish wakkerde de wind aan en zetten we alle zeilen bij. We eindigden als 33ste, dus een middenmoter. In onze klasse hadden we de 9de plaats.

1. Brigitte:
    5 augustus 2016
    Kort en bondig samengevat haha