Het grote Okki vakantieboek

1 februari 2014 - Den Haag, Nederland

Het grote Okki vakantieboek

Het was niet zo moeilijk om deze aanhef te verzinnen voor ons eerste reislogger. Als kleine jongen was ik al gefascineerd door vakanties. Dat deed ik liever dan op school zitten. Tegen de tijd dat de vakantie er aankwam ging er in de klas een stencil rond. Het grote Okki vakantieboek is weer te bestellen. Nu was het in die tijd nog maar de vraag of ik er wel een zou krijgen. Mijn ouders hadden het niet zo breed. Vier jongens die moesten worden onderhouden, negen, zeven vijf en twee jaar oud. Ik was de tweede in de lijn. Onder aan het stencil kon je invullen of je het wilde bestellen. De meeste klasgenootjes leverden het stencil in met het ingevulde vakje nee. Zo ook ik! Maar toen eindelijk na veel zeuren was ik het gelukkigste jongetje uit de klas. Het was een dik boekwerk waar je zes weken mee zoet zou moeten zijn. Het stond vol met van alles en nog wat. Puzzels, raadsels, spannende verhalen en strips, zoals de Donald Duck, Winnetou, en Rin Tin Tin. Ook kon je plaatjes inkleuren uit prikken of tekenen, dan begin je bij 1,2,3,4,5,6 enz. Zo kreeg je de mooiste plaatjes, die je dan ook weer moest inkleuren. Na een week van de schoolvakantie had ik Het grote Okki vakantieboek helemaal van voor naar achter en van achter naar voor uitgeplozen. Een van de leukste dingen in het boek vond ik, zoek de verschillen. Je kent dat wel links en rechts een plaatje waar in het linker iets ontbreekt en wel voorkomt in het rechter plaatje. En maar zoeken, meestal tien verschillen.

Dit gaan wij nu ook doen tijdens onze vakantie. De verschillen zoeken, niet zo moeilijk zou je zeggen. Ander landschap andere taal ander volk. Maar het is meer dan dat. Verschillen zoeken is ontdekken. Zo leer je ontdekken dat er wezenlijke verschillen zijn op de planeet waarop wij leven. In zijn algemeenheid en verscheidenheid. Dit maakt reizen zo mooi. Ik moet niet te filosofisch worden. Reizen doe je voor je plezier, maar het verrijkt wel je geest.

Langs deze weg wil ik iedereen bedanken die zich heeft ingeschreven voor onze reisblog. Wij hopen dat jullie net zo veel plezier aan deze reis zullen beleven als wij.

Dank: André, Anne Floor, Angela, Anneke, Anja, Arie, Astrid, Arien, Arnoldien, Arthur, Blandine, Bram, Brigitte, Carl, Carla H, Carla S, Chester, Chris B, Chrs D, Cisilya, Cobi, Coby, Coen, Cook, Cor, Daniel, Denise, Eek, Eddy, Ellis, Elsine, Elly, Bert, Frans, Fred Anton, Gerrit, Gwendolyn, Henri, Ilona, Ineke van D, Ineke P, Inge, Jaap, Jan, Jeannine, Jeroen, Jo-Ann, Jolly, Kitty, Koos, Laura, Lucille, Maarten, Marie Jeanne, Marijke, Marijn, Marion, Marja, Marjolein, Marjolijn, Mark, Marlou, Marta, Martijn, Martin Kl, Martin Ko, Martin P, Michel, Monique, Nancy, Oswalda, Patricia, Pauly, Philip, Raymond, Remy, Rob, Roelie, Ron, Ronald, Ronnie, Roos, Rowena, Stoffelien, Suad, Sylvia,Thomas, Timo, Tineke, Ton, Viola, Vyan, Wendy, Wouter, Yuri, Yvonne.

Nico & Annette

Het grote Okki vakantieboek (zie foto)

1. Frans Princen:
    1 februari 2014
    Mooie start van jullie blog! Geniet van dit avontuur. Frans.
  2. Elly:
    1 februari 2014
    Herkenbaar Nico . Ik wilde ook altijd zo´n boek en kreeg het sporadisch. Ik hoop dat jullie veel te ontdekken hebben. Een goede vlucht, veel plezier en veel mooie plaatjes schieten. Ben erg in afwachting van alle verhalen en foto´s- Groet Elly
  3. Gerda:
    1 februari 2014
    Geniet van jullie reis. En Okki en Taptoe, brings back memories! :-)
  4. Andre:
    1 februari 2014
    Nico & Annette , ook al zijn jullie globetrotters, het is toch altijd weer spannend en een avondtuur wat nu weer tegen te komen, ik wens jullie heel veel plezier. Geniet er met volle teugen van, dan doe ik dat ook, door jullie praatjes en plaatjes te gaan zien,..heel benieuwd!, en een goede vlucht alvast. Mvg André.
  5. Carla:
    Hallo vakantiegangers,
    Wij gaan zeker jullie blog volgen.Altijd leuk om ervaringen met anderen te delen.
    Wij wensen jullie een hele fijne reis en let goed op elkaar.
    Om te beginnen....Fijne vlucht...Carla en Dick
  6. Ron Mees:
    2 februari 2014
    Fly happy away little paraquao's, greetings from an other little bird
    MEES
  7. Yonne:
    2 februari 2014
    Dit zijn van die nostalgische momenten waar je met
    weemoed aan terugdenkt.
    Heel fijne reis met mooie ontdekkingen!
  8. Chester:
    3 februari 2014
    Veel plezier in het échte grote Okki vakantieboek !
  9. Astrid:
    3 februari 2014
    Hoi nico en annette,

Leuke tekst en zoooo herkenbaar. Ai we worden snel oud. Geniet lekker van jullie mooie grote reis.

Liefs arie en astrid
  10. Jo-Ann:
    4 februari 2014
    Hallo Nico en Annette,

Dat komt me bekend voor. Ik had vroeger de Taptoe met het vakantieboek! Veel plezier op vakantie,

Groetjes Jo-Ann.