Mascotte "PRINSKOK ON TOUR"

2 februari 2014 - Den Haag, Thuis, Nederland

PRINSKOK ON TOUR

Zoals velen van jullie weten doen wij al jaren aan Geocaching. Het is voor ons begonnen op 7-7-2007. Het spel zelf is ontstaan in het jaar 2000.

Het cachen heeft een evolutie doorgemaakt. Vroeger was een cache een opslagplaats, die in de wildernis verstopt werd en voedsel, gereedschappen en ammunitie bevatte, zodat pioniers en ontdekkingsreizigers tijdens hun tochten de voorraden konden aanvullen. Om de cache of ook wel stash inhoud ook voor de toekomstige vinders interessant te houden, was het goed gebruik om te ruilen. De cache van toen is de geocache van nu. Het is een box met een logboek en evt. voorzien van ruilspulletjes. Door het ontstaan van internet en de GPS-ontvangers, die momenteel relatief goedkoop zijn, is geocaching een spel geworden dat door vele duizenden mensen over de hele wereld wordt beoefend.

Toen op 1 mei 2000 het GPS systeem werd vrijgegeven voor iedereen is het cachen in combinatie met het internet enorm toegenomen. De Amerikaan Dave Ulmer verstopte op deze datum een cache (zwarte emmer) met logboek en ruilspullen in Oregon, Portland. Op 3 mei 2000 publiceerde hij de coördinaten met de volgende kreet op een newsgroup:

'Well, I did it, created the first stash hunt and here are the coordinates:
N 45 17.460   W122 24.800

Lots of goodies for the finders. Look for a black plastic bucket buried most of the way in the ground. Take some stuff, leave some stuff! Record it all in the log book. Have Fun! Stash contains: Delorme Topo USA software, videos, books, food, money, and a slingshot!’

Binnen een dag werd de stash voor de eerste maal gevonden door Mike Teague, Hij tekende het logboek, ruilde het geld voor sigaretten, pen en cassettebandje. Men noemde dit in eerste instantie de stash hunt. Deze naam viel echter niet goed en stuitte op veel weerstand. De naam werd veranderd in Geocaching, die een verwijzing was naar de aarde (geos) en de vroegere caches.

Sinds 7-7-2007 reist er met ons een mascotte mee. Hij heet “PRINSKOK ON TOUR
Wij noemen dat een TB. Een Travel Bug is een voorwerp met een geregistreerd nummer. De vrije vertaling is "Reis-kever". Hij reist met ons mee van "schat" naar "schat".  En wij houden  zijn reisverslag op internet bij. Elke Travel Bug heeft zijn eigen unieke identificatienummer. (TravelBug ID) en zijn reis kun je volgen op internet. Hij heeft al 98764.5 kilometers afgelegd met ons Geocaching avontuur.

Nico & Annette

1. Blandine:
    2 februari 2014
    Hoi Nico en Annette,
    Herinner mij nog dat jij het geocaching aan René en mij uitlegde en ons meenam naar de Bosjes van Peck waar een cache lag. Dat jullie tijdens je reis maar vele mooie caches mogen vinden.
    Groet,
    Blandine
  2. Chester:
    3 februari 2014
    Dus eigenlijk is de TB nooit een cache geweest, maar wel geregistreerd....
  3. Rob:
    7 februari 2014
    Hey Nico en Anette,

TB zijn toch de letters van mijn achternaam!
    Goede reis verder.

Rob