4x4 Uitdaging

4 maart 2014 - Useless Loop, Australië

We zijn vandaag gestart vanaf de Murchison rivier, waar we eerst nog bij het krieken van de dag de gierzwaluwen hebben gefotografeerd. Als campeerders leef je meer met de natuur en word je door het licht gewekt en ga je met de kippen op stok.

Vandaag stond er een 4x4-route op het programma. We waren nog geen 20 kilometer op weg toen een emoe de weg overstak. We zaten toen nog op de snelweg. Er volgde een uitwijkmanoeuvre, dat gelukkig goed afliep.

Voor alle zekerheid hebben we bij het Billabong Roadhouse bijgetankt omdat de rit 366 kilometer bedroeg tot aan Steep Point. Dit is het meest westelijke punt van het vaste land van Australie en is alleen bereikbaar per 4x4. Van de 366 kilometer is 144 kilometer (alles enkele reis) geheel op onverharde wegen en over duinen, waarbij de bandenspanning geheel moet worden teruggebracht tot 20 psi (normaal is 60 psi). Gelukkig heeft onze 4x4 2 benzinetanks van ieder 90 liter inhoud. De rit is met geen pen te beschrijven, zo mooi! We kwamen niemand tegen en alles ging gelukkig perfect.

Uiteindelijk kwamen we 1 uur voor zonsondergang pas bij onze bestemming aan, veel later dan gepland. We meldden ons bij de ranger, waar we ons niet van te voren telefonisch, zoals verplicht, hadden aangemeld. Hij zei hier niets van. Hij vroeg zelfs of we aan het strand wilden overnachten. Dat kon tegen een vergoeding van 10 Euro. Deze overnachtingsplaats wordt nergens vermeld

Er staat in alle boekjes, dat er een boete geldt van 700 Euro als je illegaal campeert. Wij dachten geen keuze te hebben, omdat we de terugreis nooit voor het donker zouden halen en waren dus van plan wild te gaan camperen. Er wordt dringend geadviseerd niet in het donker te rijden i.v.m. overstekend wild. Wegen zijn ook onverlicht. En op 4x4-wegen terug door het duingebied, zou dat onverantwoord zijn. Wat een bijzondere plek hier aan het strand, waar blijkbaar bijna geen eb en vloed is.

Later lazen we, dat het advies is om hier per boot naartoe te gaan. Maar dan ontbreekt wel het volledige avontuur.

1. Ronald Prins:
    6 maart 2014
    Spannend hoor. Maar hoe blaas je dan je banden weer op aan het einde van de dirt road?
  2. Ronald Prins:
  3. Ronald:
    6 maart 2014
    Wat goed om te horen dat jullie zo genieten van wat de natuur te bieden heeft.
    Ik denk dat jullie al een heleboel foto`s hebben geschoten,met de nodige km die jullie al hebben gemaakt en maken.Zo ook aan verhalen vd ervaringen die jullie opdoen
    Nog veel reis plezier toegewenst.
    Ronald.
  4. Nico en Annette:
    7 maart 2014
    Hallo Ronald,
    Even een antwoord op je vraag. We hebben een luchtpomp bij ons, die je met kabels aansluit op de accu en op die manier blaas je de banden weer op.