Clearwater via Mount Robson

9 mei 2016 - Clearwater, Canada

De dag begon met eieren en spek en daarna een bezoekje aan de automonteur voor de reparaties aan de camper, waarvoor hij gisteren geen onderdelen had. Ons verdwenen dakraam en de loshangende brandmelder zijn vervangen terwijl wij in Jasper ons laatste bakje koffie leutten en aan ons reisverhaal werkten.

We kochten nog even een brood. Schrik niet! Deze kost 10 CA$, ca. EUR 6,60. Het eten is hier erg duur. Benzine is iets goedkoper als in Nederland.

Vandaag maken we een lange tocht, 328 km lang. Henk Wjngaard heeft de hele route gezongen, dat hij een vlam in zijn pijp had.

Onderweg, bij Mount Robson verlaten we de provincie Alberta en gaan British Colombia binnen. Hier wordt de klok 1 uur verder terug gezet. We rijden hier over de Great Continental Divide. Op dit punt splitst het continent zich als het ware in tweeen. Alle rivieren ten oosten van dit punt stromen oostwaards richting Atlantische Oceaan en alle rivieren ten westen komen uiteindelijk uit in de Stille Oceaan.

Voorbij het uitzichtpunt Mount Robson, roept Nico plotseling: "We komen weer in de beschaving". En inderdaad we zien weer koeien, boerderijen en zelfs duinen. De omgeving is ook veranderd. Het is hier veel bosrijker, de bergen zijn minder hoog, niet rotsachtig meer. De rotsachtige bergen met sneeuw en gletschers zijn verdwenen. Het is duidelijk. We hebben de Rocky Mountains ver achter ons gelaten.

Clearwater lijkt niet echt een plaats. Verspreid zijn er wat sfeerloze huizen. Er is een supermarkt en een benzinestation. Verder zijn er nog wel wat bedrijfjes, maar het lijkt meer een agglomeratie.

1. Bram van der Vaart:
    11 mei 2016
    Nauw je Brand zal wel smaken zeker de prijs gezien nauw nog veel plezier groetjes bram