Evacuatie

7 maart 2014 - Monkey Mia, Australië

De nieuwszenders, in ieder geval tot in Perth schrijven over de brand. Zie link hierachter:

De bandenpomp heeft kuren. We zijn op zoek gegaan naar een plek voor reparatie of gereedschap. Vandaag bleef dat zonder succes.

Van onze Bush camp Eagle Bluff, zoals ze dat hier noemen, konden we via de duinpaden gemakkelijk doorsteken naar de World Heritage site van Eagle Bluff. Van de kliffen kijk je uit over een schitterend azuurblauwe lagoon (ondiep water), waar we haaien zagen zwemmen. Het heet hier niet voor niets Shark Bay. Verder komen hier ook Dugongs, schildpadden en Mantaroggen voor, maar die hebben we hier niet ontdekt.

We vervolgden onze weg naar Monky Mia, onze eindbestemming van de dag. Hier leken de emu's voor de ingang te poseren. Later bleek, dat het campingterrein er vol mee zit. Ze komen ook regelmatig even in onze tas snuffelen of we iets te eten hebben.

We regelden direkt een boottocht daar we wisten, dat deze al snel zou vertrekken. Dit werd een catamaranzeiltocht van 4 uur met straffe wind. Onderweg hebben we zeeschildpadden, dolfijnen, dugongs, vliegende vissen, een zeeslang en een hamerhaai gezien.

Nico zou vanavond kangeroe, emu en haai eten in het restaurant. Maar toen we op de pier vlak bij het restaurant aankwamen zagen we zwarte rook opstijgen in de buurt van onze camper. We spoedden ons die kant op om te kijken of we onze camper in veiligheid moesten brengen. Later bleek er brand te zijn ontstaan op een kookplek. Iemand zei, dat hij het had kunnen blussen, maar er kwam geen water uit de brandslang. Er waren ook geen brandblussers aanwezig. Veel waterpunten leverden nauwelijks of geen water op dit moment. Mogelijk komt dit omdat het hier al meer dan een jaar niet heeft geregend. De campinggasten en personeel probeerden de omgeving rond de brand nat te houden, zodat het vuur zich niet kon verspreiden. Een half uur later kwam de brandweer uit Denham en we kregen het sein om te evacueren. Wij hadden de camper al buiten de camping geplaatst, buiten de windrichting. Er was immers een harde wind. Een aantal huisjes en bomen stonden in lichterlaaien. De brandweer is nog lang bezig geweest met blussen en veel vrijwilligers hielpen, waaronder Nico, met het vullen van bakken, die zij bij de brandweertank brachten. Het sein Brand Meester kon gelukkig gegeven worden. De gasten werd verzocht naar het restaurant te gaan, waar voor drankjes en snacks gezorgd werd. Gasten werden persoonlijk geinformeerd over waar ze konden logeren, hetzij op het parkeerterrein buiten de camping, als ze een camper hadden of ze kregen ergens een huisje als ze huis en haard verloren hadden. Gelukkig zijn er geen slachtoffers gevallen.

Het bleef nog lang onrustig!