Exmouth

13 maart 2014 - Exmouth, Australië

Van de 2 dagen en nachten, die we op Lefroy South aan het Ningaloo Reef hebben doorgebracht zijn onze voetsporen al weer uitgewist door de meeuwen, krabbetjes, geiten, kangeroes, emoes en alle overige dieren, die we niet gezien hebben.

Om de sleutel van het hek terug te brengen en onze borg van 100 $ terug te krijgen moesten we 27 kilometer extra afleggen terug naar de eigenaar van het strand. We kregen te horen dat er olieraffienaderijen zitten aan de kant, waar wij een brand vermoedden.

Onderweg gingen we nog even cachen. Dit is weer typisch zo'n plek, dat niet in de reisboeken staat, maar waar je door Geocachen terecht komt. Bijzonder mooi, Bundera Sinkhole. 3 diersoorten leven hier in verschillende waterlagen. Het gaat hier om een blinde vissensoort, the Cape Range Remipede en blinde garnaaltjes. Maar wij vinden het gewoon een mooie plek.

Toen we aan het eind van het niet geasfalteerde pad kwamen, bleek dat de bandencompressor de druk niet kon opbouwen. Meerdere mensen hebben we gevraagd of we een compressor konden lenen, maar die was of defect of ze hadden er geen bij zich. Er zat niets anders op dan een stuk op de weg te rijden met zachte banden. We reden nog langs wat strandjes, waar de mensen heerlijk aan het snorkelen en zonnen waren. Oyster Stacks zag er uit als een geweldige snorkelplek. Zonder er zelf te snorkelen konden we dit al zien. Bij Turquoise Bay lukte het uiteindelijk om een compressor te lenen.

Het lijkt wel of het steeds warmer wordt. Zelfs de kangeroes schuilen in de openbare toiletten tegen de zinderende hitte. Wij hebben besloten verder door te rijden omdat we niet verder willen verbranden tijdens het snorkelen. Het is 44 graden. Morgen wordt het overigens veel warmer. Water dat uit de koude kraan komt is loeiheet. Muren zijn aan de binnenkant zo heet, dat je daar uit de buurt wilt blijven. De hele tijd hadden we veel wind, maar die is inmiddels gaan liggen. We wilden zomer. We hebben zomer.

Er was nog een vogelhut onderweg. Nog nooit zijn we zo'n mooie vogelplek tegengekomen. Veel vogels zaten er niet, maar de plek was bijzonder. We zagen wel 1 grote witte reiger, pelikanen en nog wat vogels waarvan we de Nederlandse naam niet kennen.

Van de heuveltop van Vlamingh Head Lighthouse had je een schitterend uitzicht over de Noordkaap. Hier vandaan zie je het Mildura wrak, een schip dat vee vervoerde, uit 1907, dat op het Ningaloo rif vast ligt. Ook zie je hier vandaan de VLF antennes, die ooit de hoogste bouwwerken van het zuidelijk halfrond waren, hoger dan het Empire State Building. Je kunt je voorstellen dat dit een schitterende plek is om walvissen te spotten in het seizoen.

We campeerden in Exmouth, waar Nico een lekker stukje kangeroe gegeten heeft bij het Whaler's restaurant. Gelukkig hadden ze een goede vegetarische curry voor Annette.

1. Andre:
    18 maart 2014
    Beware of the Heat! Leuk verhaal opnieuw, geniet!