Hittetornado's

14 maart 2014 - Tom Price, Australië

Omdat er een lange rit van 574 kilometer op het programma stond moest er getankt worden. De pompbediende wist te melden, dat er brand was geweest door blikseminslag op de plek, waar Nico dit vermoed had. Nico vond het al een raar verhaal over die olieraffinaderij. We zouden weinig stops maken vandaag omdat we afgesproken hadden met de eigenaar van de wagen om in Tom Price een nieuwe compressor te kopen. We realiseerden ons, dat het morgen zaterdag is en dat het daarom zaak is voor het week-end in Tom Price te zijn.

We zijn nog wel de Shothole Canyon in geweest in het Cape Range National Parc. Het was weer een woeste weg over allerlei droog gevallen rivierbeddingen door de kloof. Waanzinnig weer.

Je ziet het landschap steeds veranderen. Zo zit je aan de kust, zo zit je tussen de termietenheuvels van ruim 2 meter hoog, dan weer tussen de bergen, rode grond, rode tornado's. In de verte zagen we meerdere rookpluimen en onweersflitsen. De hittetornado's zie je zich verplaatsen van boom naar boom, van struik naar struik. De boompjes en struiken zijn net luciferhoutjes. Het is hier nooit saai. Dit is al de 4de x dat we brand meemaken in 1 1/2 maand tijd. We hebben ons er over verbaasd, dat de North West Coastal Highway ook als noodlandingsbaan gebruikt wordt voor vliegtuigen. Dit was 10 km. voor Nanutarra. De vluchtstroken van rood gravel zijn hier extra breed.

Toen we op 20 km. van onze slaapplek waren stonden er mensen langs de weg, die wuifden om hulp. Het bleek, dat ze een klapband hadden. Ze hadden een slinger nodig voor de krik. Nico heeft even geholpen. Hierdoor waren we alleen niet voor het donker op onze plek. Maar gelukkig lukte het het reservewiel erop te krijgen.

We camperen op een toegestane plek langs de weg op 20 kilometer van Tom Price, S22.37.360, E117,37.272. We zijn de enige campeerders hier. Er zijn hier dan ook geen faciliteiten. Er komen veel mijnwerkers langs, op de naastliggende weg, die in ploegendiensten in de ijzerertsmijnen werken.

1. Ineke:
    17 maart 2014
    Mooi dat je die hitte tornado zo goed hebt weten vast te leggen, ik had er nog nooit van gehoord.Die rode aarde doet mij denken aan Zuid-Afrika,prachtig allemaal, die uitgestrektheid ook zonder gebouwen of mensen.
    Het weer hier is ook fantastisch -zeker voor maart- maar kan niet tippen aan julli 44 graden. Hartelijke groet, ineke