Finally we found Yogi

12 mei 2016 - Nakusp, Canada

Vandaag legden we 96 km af.

Vanaf Revelstoke reden we zo’n 20 kilometer in de veronderstelling vandaag 1 of 2 bijzondere routes te wandelen in de Columbia Mountains, de Skunk Cabbage trail en de Giant Cedar Trail. Daar aan gekomen, bleken er werkzaamheden en konden we geen van de routes lopen. De parkeerplaatsen waren afgesloten en de ingang geblokkeerd door wegwerkers.

In Revelstoke bij het treinmuseum vonden we een cache. We zagen daar een wandelroute naar boven. Omdat eerder genoemde wandelingen niet mogelijk waren, besloten we deze wandeling naar de historische skischans te maken. We hoopten vanaf, dit hoog gelegen deel, goed zicht te hebben op het bijzonder grote rangeerterrein van de Trans Canada Spoorwegen. We vonden de skischans niet en het zicht op het rangeerterrein leek niet zo bijzonder.

We besloten door te rijden. Onderweg namen we de Ferry van Shelter Bay naar Galena Bay. Het was een mooie en gratis oversteek. Na 10 minuten rijden spotte Annette een zwarte beer en wist haar op de gevoelig plaat vast te leggen. Yes, nu hoeven we niet meer naar de dierentuin! :  ) We reden er in een flits voorbij. Henk had alles onder controle en wist in no time 2x de camper te keren, waardoor we meer foto’s konden schieten. Henk parkeerde de camper op 5 meter van de beer. Toen zagen we pas, dat zij ook 2 jongen had. Moeder beer hield ons, fanatiek gras etend, in de gaten. Een tegenligger zag ons stil staan en stopte ook om foto’s te maken. We wisten niet, dat het dieet van een beer voor 80% uit planten bestaat. Een beer kan 5 jongen krijgen, maar tweelingen is de norm. Beren komen in april uit hun winterslaap en hebben dan zo’n 30% van hun gewicht verloren. Daarom hebben ze nu meer dan 20.000 calorieën per dag nodig. In zo’n grote camper lijken we relatief veilig. Maar een beer, die zo veel moet eten en ook nog jongen heeft. Je weet het nooit.

We vervolgden onze rit door een bosrijke omgeving. In Nakusp bleek een camping met Hot Springs te zijn. Dit konden we niet aan ons voorbij laten gaan. Onze plaats op de campingplaats ligt direct aan de snelstromende rivier. Het geruis is een heerlijk geluid. De warmte van het heetste bronbad is 41 graden. Er is ook een zwembad van 38 graden. De kolibries vliegen af en aan. Wij zijn verbaasd in een land als Canada kolibries te zien. We hebben altijd gedacht dat ze alleen in tropische landen voor kwamen. Begin mei komen deze vogels terug van hun overwintering in Midden Amerika. Vandaag is het op deze plek heerlijk zonnig weer, waardoor we nog lekker in het zonnetje en de baden gelegen hebben.

1. Yvonne:
    14 mei 2016
    Wat geweldig dat jullie een beer gezien hebben!! En dat in het wild.
    Dat kunnen ze jullie niet meer ontnemen.
  2. Elly:
    14 mei 2016
    Eindelijk een beer. En wat voor een...een moeder met jongen. Ontzettend gaaf we zijn jaloers op je en jullie mogen nu thuiskomen. Die beer is in THE pocket
  3. Nico en Annette:
    15 mei 2016
    We mogen thuis komen, maar dat doen we nog niet :-)
  4. Yvonne:
    15 mei 2016
    Gelijk hebben jullie
  5. Ton Jenner:
    17 mei 2016
    Spannend! Leuke reisverhalen weer, Nico en Annette. En uiteraard weer veel mooie foto's! Veel plezier!