Icefields Parkway

7 mei 2016 - Jasper, Canada

Vandaag reden we van Lake Louse naar Jasper over de Icefields Parkway, een route van 233 km, en wat voor een. Het verbaast ons nog steeds, dat de wegen voor een camper met de grootte van de onze zo goed begaanbaar zijn. In de bergen zijn de wegen zo goed als recht, breed, goed onderhouden en ijsvrij. Ok, het is al mei, maar meren en gletsjers op dezelfde hoogte zijn immers bevroren. We zagen vele gletsjers, ongerepte helderblauwe meren, ruige bergen, witte sneeuwtoppen en watervallen. Het ene panorama was nog mooier dan het andere. Ook maakten we een wandeling door de sneeuw naar het helderblauwe Peyto Lake. Het hoogtepunt van de dag werd een bezoek aan de Columbia Icefields. De Columbia Icefield beslaat een gebied van 200 km2 en is de grootste ijsplateau in de Canadese Rockies. We zijn mee gegaan met een snowcoach de gletscher op, nu het nog kan. De snowcoach is een bus met enorme banden, die de gletscher op gaat. Wat een belevenis. Het is alsof je op een andere planeet bent. Bekijk de foto's maar.

Later zijn we nog op de Skywalk geweest. Ook hier was het uitzicht magnifiek. De Skywalk is een glazen balkon boven een ravijn met zicht zicht op de gletsjer.

We hebben nog steeds geen Grizzlibeer gezien en hebben van Elly begrepen, dat we niet thuis mogen komen, zonder dat we een beer gezien hebben. Dat wordt dan toch een bezoek aan de dierentuin, ben ik bang. We zien wel op bijna ieder parkeerterrein een raaf. Eentje maar, zeker territorium gebonden. En vanavond zat Annette achter de tablet toen ze opkeek. Ze zag dat er 3 elanden naast haar stonden de grazen. Toch wel bijzonder.

Toen Nico het dakraam open wilde draaien om te luchten, bleek het dakraam verdwenen. Van een plastic boodschappentasje maakte Nico een afsluiting en zette daar een emmer onder.

1. Jo-Ann:
    10 mei 2016
    Wat is het daar mooi! Echt de moeite waard hoor.
  2. Marja:
    10 mei 2016
    Indrukwekkend mooi! Geniet ervan!
  3. Chester:
    Leuke reis! Mooi daar!
    Nog veel plezier verder en veel mooie verhalen.
    Groet, Chester
  4. Bram van der Vaart:
    10 mei 2016
    Geweldig een dakraam van een plastic zak nog veel plezier groetjes bram
  5. Marta:
    10 mei 2016
    Zou de raaf het dakraam hebben gepikt?
  6. Elly:
    10 mei 2016
    Je weet het niet luitjes, maar wellicht heeft toch die ene beer het dakraam geopend en meegenomen. Ik zou vannacht maar met het fototoestel in de aanslag naast de emmer slapen. Prachtige omgeving wil er alles over horen als jullie terug zijn...met berenfoto!