Met losse handjes

22 maart 2014 - Broome, Australië

Nico wilde gaan vissen, maar het bleek laag water te zijn. Dat gaf ons de gelegenheid om even een bakkie te doen in Chinatown, waar ze zowaar Wifi hebben. Met al die satelietverbindingen hier in Australie schijnt het nog zo'n 2 jaar te duren voordat ze Wifi en Internet in bijvoorbeeld Port Smith, waar wij recentelijk waren, in orde zullen hebben.

Hier schuin tegenover (in Broome) zit een parelwinkel, waar de grootste parel van de wereld te bewonderen valt. Deze is gekweekt in Cygnet Bay Pearl Farm, hier 200 km. vandaan en heeft en doorsnede van 22,24 mm. Er wordt regelmatig een bod op gedaan, maar hij wordt niet verkocht. Het was mooi om al die parels te zien. Chinatown heeft vele showrooms waar parels verkocht worden. Bedden met de Pinctada maxima, de grootste pareloester in de wereld werden rond 1850 door de eerste Europese pioniers (schapenboeren) ontdekt.

Nico heeft een nieuwe poging gedaan om te vissen bij Gantheaume Point. Het was wederom een schitterende plek, maar er werd weer een lood verspeeld en de vissen wilden niet bijten. Annette trachtte wat te lezen over de voetafdrukken van de dinosaurussen (Megalosauropus Broomensis) en fotografeerde de afgietsels van de Dinosaurusvoetafdrukken. Alleen bij extreem laag water kan er naar de echte afdrukken gewandeld worden. Dit ging de komende dagen niet meer lukken. Tegen de tijd, dat we dit hadden uitgezocht, bleek er geen geschikt getij meer te zijn. Helaas. Nou ja, we hebben al zo veel mooie dingen gezien. Het is ook een keer genoeg. En de aboriginals gaan er van uit, dat veel mensen het toch niet zullen vinden. Maar dat is volgens ons eigenbelang. Voor hen is het een heilige plek, vergelijkbaar met Mekka. Het lijkt waarschijnlijker dat ze liever niet hebben, dat er daar veel toeristen komen.

Toen terug naar Cable Beach waar Nico wilde proberen om daar een visje te vangen. Plotseling kwam er een caravaan kamelen voorbij, 15 stuks. Dus wij er achteraan. Het was een schitterend schouwspel om te zien hoe ze het strand op gingen. We liepen een stuk achter hen aan. Na zo'n 400 meter stopten ze en alle kamelen gingen in het zand liggen. Er was een mogelijkheid om een tocht over het strand te maken van een half uur. Het zag er bijzonder mooi uit en we kregen een laagseizoenkorting aangeboden. Een deal, die we niet konden weerstaan. Het was een fantastische tocht. Je voelt je Ali Baba op een kameel. Annette kreeg nog zilveren oorbellen met parels kado als aandenken. Dit schijnt te kunnen in Broome, als reclame om de parels te promoten.

Zoals iedere dag in Broome sluiten we de dag af bij het zwembad. Heerlijk. Eerst koud douchen.