Zandvlooien en muggen

21 maart 2014 - Broome, Australië

Het was een jeukvol nachtje. Toen we 's-morgens wakker werden zaten we onder de bulten. En jeuken dat ze doen. We zitten dan ook al een poosje in mangrovengebied. Het lijkt of ieder beestje, dat ons bespringt, steekt. En dat zandvlooien van die vervelende ettertjes zijn. Daar zijn we wel achter.

3de toiletverhaal: Je maakt nogal eens iets mee op die natuurcampings. Annette komt het toilet binnen lopen en bewondert de verscheidenheid aan muurdecoraties: salamanders, een spin, een mot. Dan blijkt niet alles decoratie, want de spin valt de mot aan. Het was een mooi tafereel trouwens. Zeker omdat wij spinnen in webben kennen en niet de jagende spinnen.

Het is bezig om eb te worden. Daarom moet er flink gewandeld worden om bij het water te komen. Als je een visplek had gevonden en je hengel had uitgegooid, dan kon je je 10 minuten later weer verplaatsen. Het is bijzonder om deze snelle wisselingen van eb en vloed mee te maken. Het helpt echter nog niet om vis te vangen, want we komen steeds te laat op de plekken aan.

Het was nog maar 170 kilometer rijden naar Broome. Dit was de 1ste saaie weg tot nu toe met uitzondering van het laatste stukje. Hier moesten we een stukje door het water rijden over de snelweg. Naast de snelweg waren moerasachtige delen met veel watervogels. En toen waren we opeens in de bewoonde wereld en op onze eindbestemming Broome, een paar dagen voor het eind van de vakantie.

De ene kant van Broome ligt aan de Mangroven en de andere kant heeft een schitterend strand en allemaal resorts. Nou wij wisten gelijk aan welke kant wij de camping zouden zoeken, de strandkant. Dit bleek een goede keuze. Hier zitten nauwelijks muggen en andere prikbeestjes. Als je in het centrum komt en het is hoogwater, dan voel je opeens allerlei prikjes. Dat komt bekend voor. We hebben het centrum verkend. Vliegtuigen vliegen hier rakelings over. De luchthaven deelt Broome in tweeen en deze ligt vlak achter het centrum. Het centrum is Chinatown. Aziaten, zoals Japanners, Maleisiers, Indonesiers en Philippijnen hebben hier hard gewerkt als parelduikers. Er zijn aparte begraafplaatsen voor deze groeperingen voormalige parelduikers. Tegenwoordig zijn er alleen nog gecultiveerde parelkwekerijen.

Het blijkt in Broome koeler te zijn, dan wij de laatste weken hebben meegemaakt. Het is hier rond de 37 graden. Toch zijn we verkoeling bij het zwembad gaan zoeken. Er zijn hier verkoelende douches bij het zwembad. Uniek! We doen het de laatste dagen een beetje rustig aan. We rijden geen lange afstanden meer. De uitvlucht om te rijden om maar in de airco te kunnen zitten is hier niet meer nodig. We kunnen hier ook een gekoeld winkelcentrum opzoeken. De aboriginals doen dat ook. Zij zitten of onder een boom of in het winkelcentrum met airco. Er is duidelijk een groot klasseverschil. Er zijn ook wel wat rijke aboriginals, maar velen lijken het niet best te hebben.

1. Andre:
    24 maart 2014
    Geniet nog ban jullie laatste dagen.