Osoyoos, Manning Park

17 mei 2016 - Osoyoos, Canada

De cache in de ochtend bracht ons naar de grens van Canada en de U.S.A. Nou ja, altijd leuk om gezien te hebben.

Commercieel hebben de Indianen alles goed geregeld. Bij binnenkomst in het dorp, zie je al een bijzonder mooi ijzeren beeld van een Indiaan. We bezochten dan ook het Nk’Mip First Nation’s Desert Cultural Centre bij de Indianen.

De Indianen hebben de beschikking over een uniek en kwetsbaar landschap. Het is een micro-woestijnklimaat. Verder hebben ze een eigen tentoonstellingsruimte, een wijngaard met wijnproeverijen, een kampeerterrein, een 5-sterren-resort met woestijn-golfterrein en spa, zwembad, fitness etc.

We hebben eerst de tentoonstelling met een introductie over het leven van de Indianen en het speciale ecosysteem bekeken. Voor we de woestijnwandeling gingen maken, kwam er net iemand aan lopen met een niet giftige gopher slang (vertaling onbekend). Als we ratelslangen tegen zouden komen, dan moesten we dit melden. Ratelslangen zijn weliswaar giftig, maar in de regel zullen ze mensen niet lastig vallen. Het melden, had te maken met het onderzoek naar ratelslangen, dat daar liep.

Het terrein bestaat uit woestijn, graslandschap, droge struiken, wat bomen, wilde salie (o.a. gebruikt voor het uitdrijven van geesten), cactussen schildpadden, hagedissen en slangen. Er is een gereconstrueerd Indianendorp met tenten, woningen onder de grond en een stoomhut. We bewonderden het uitzicht op de ‘Chief’s Lookout’ en zagen tot onze opluchting geen slangen. Na de wandeling was er nog een film in een grote tent rondom een kampvuur. Uit de film bleek vooral het respect dat Indianen voor de natuur en dieren hebben. Annette sprak nog even met de Indiaan uit de film. Hij heeft als kind de verhalen ‘s-avonds rond het kampvuur nog mee gemaakt.

We gingen op weg naar Manning National Park. Langs de weg zagen we steeds borden, dat er fruit en groente verkocht werd. Maar geen kraampje was open. Het is nog te vroeg voor fruit. Eindelijk troffen we er 1 die open was. Ze verkochten groene asperges. Wie zei ook al weer, dat kamperen primitief was? Vanavond stonden er asperges, boekweit en eekhoorntjesbrood met uien, tomaat en geroosterde macademianoten op het menu.

1. Ilona:
    19 mei 2016
    Jullie maken echt leuke en mooie dingen mee...... behalve het tegenkomen van een slang. Ik vind dat de engste griezels van het dierenrijk. Ik weet ook niet wat een gopher slang is. Er is een gopher squirrel maar die heeft weinig weg van een slang. Jullie houden het wel uit met lekker eten en gesprekken met Winnetou. Veel plezier nog!
  2. Ton Jenner:
    19 mei 2016
    Niet alleen mooie foto's, het is ook heel interessant om te lezen!
  3. Bram van der Vaart:
    Geweldig