Road trains

17 maart 2014 - Port Hedland, Australië

Hoe meer we richting Port Hedland rijden hoe meer road trains we tegen komen. Ze vervoeren ijzererts van de mijnen naar de haven. In een van onze reisboeken hadden we gelezen dat het inhalen van deze grote monsters nogal wat tijd in beslag neemt. Je krijgt als advies dat je minimaal 1 km vrije baan moet hebben om er een in te halen. Vaak rijden ze in colones van drie wagens. Road trains hebben 4 tot 7 aanhangers. Dus tel maar uit.

De stad dankt zijn welvaart vooral aan de ijzererts. Je ziet hier overal de mijnwerkers in oranje of gele bedrijfskleding of in hun bedrijfs-4wd. Het mijngebied ligt zo'n beetje tussen Tom Price en Port Hedland.

Bij de VVV informeerden we waar het Silver Star cafe zat. Helaas wisten ze niet, dat dit op maandag gesloten was. We informeerden ook naar Marble Bar, onze bestemming voor morgen. Hier wisten ze niets over te vertellen. Ze zijn gaan zoeken op het Web en belden met de VVV in Marble Bar. Nou ja, we wisten nu in ieder geval dat we er de volgende dag terecht konden. Als je zo'n end rijdt, dan wil je wel weten, dat er geen branden en roadblocks zijn. Dat is wel het minimale. En eigenlijk ook of het interessant genoeg is. De medewerkers bleken beiden nieuw en konden daarom niets vertellen en wisten ook niet waar de folders waren.

We hoopten een heerlijk bakje koffie te drinken in een oude treinwagon, de Silver Star, omgebouwd tot cafe, maar deze bleek uitgerekend op maandag gesloten.

Na enig zoeken vonden we een heerlijk airconditioned restaurant voor lunch en koffie. Weer eens wat anders dan picknicken. Voor Australische begrippen was er een redelijk goed wifi-netwerk. We waren in onze nopjes.

We logeerden in Port Hedland in Cooke Point Holiday Park, waar we een uitgebreide beschrijving meekregen voor een cycloonevacuatie. Port Hedland kan het gehele jaar door cyclonen geteisterd worden. De vorige was in begin februari.

De nachten koelen hier niet af. 's-Avonds en 's-nachts lopen de stralen zweet nog steeds van ons lichaam en dat terwijl Annette normaal vrijwel niet kan zweten. Zelfs niet in de sauna.

1. Roos Balla-Sookhlall:
    21 maart 2014
    Hallo Nico en Anett,
    Ik geniet iedere keer van al die mooie foto,s en verhaaltjes.
    Heimwee naar ons zullen jullie zeker niet hebben. Laatste week nog, wat gaat het hard hé.

Tot gauw,
    gr. Roos.