The sun is shining. It’s a beautiful dayyyyyyyyyy.

22 mei 2016 - Victoria, Canada

De dag begon met een heerlijk picknickontbijtje in de zon op een bankje aan het strand. Daarna wandelden we de zuidkant van het eiland langs. Er wordt goed aan de conditie gewerkt.

We kwamen bij de Cache: Miles Away. In 1ste instantie leek het niet veel, een soort hek op een grasveldje met de tekst: Mile 0. Toch waren daar veel touristen. Dan ga je lezen wat dit betekent.

Mile 0 is het begin van een meer dan 8000 km. lange snelweg over de volledige breedte van Canada. Op Mile 0 staat een beeld van Terry Fox, die zijn rechterbeen aan kanker verloor, toen hij 18 jaar was. Hij startte een fondsenwervings-run door Canada voor kankeronderzoek. Hij begon in Newfoundland in het oosten van Canada. Het was de bedoeling, dat hij bij Mile 0 in het westen zou eindigen. Hij rende met 1 been en 1 protese 42 km. per dag. Helaas eindigde de loop van Terry bij het halverwege teken na 143 dagen en 5.373 km. Toen werd hij ziek en overleed op 22 jarige leeftijd aan longkanker. Het was een tocht, die Canadezen nooit vergaten. Sinds die tijd, zijn er honderden miljoenen dollars opgehaald namens hem voor kankerbestrijding.

Vandaag waren er parades, zoals de opening van het Yacht-seizoen (boten). Ook muziekkorpsen (College brassbands) pareerden voor het Parlementsgebouw.

Een bijzondere plek was de Fisherman’s Wharf. Dit is een drijvend dorp met rijk gekleurde houten huizen, boten, eetgelegenheden en kunstenaars. De vishandelaar had het slim aan gepakt en verkocht rauwe vis voor de zeehonden. Die waren er dan ook in overvloed. Er heerste een gezellig sfeertje.

We gingen terug naar het vegetarische restaurant om weer te genieten.

Na het vele wandelen en de vele indrukken van vandaag waren we erg moe, maar toen we de muziek van een college Big Band met veel blaasinstrumenten hoorden, hebben we nog een poos in het zonnetje geluisterd. Het was geweldig.

We waren zo moe van alle indrukken, dat we Koninginnenach niet hebben mee gemaakt. De beentjes gingen omhoog. Bij Annette ging om 19.00 uur het licht al uit.

1. Jo-Ann:
    24 mei 2016
    Interessant verhaal he, van Terry Fox. Op de atletiekvereniging hebben we ook wel eens een Terry Foxrun gedaan. De opbrengst was dan voor het KWF.
  2. Yvonne:
    24 mei 2016
    Ik lees het al jullie hebben het prima naar de zin
  3. Koos Schuller:
    24 mei 2016
    ik mis de vlucht en de belevenis met het Watervliegtuig?
  4. Carla:
    24 mei 2016
    Geniet nog maar lekker .Het is zo weer zaterdag
    Het weer is hier niet best.
    Met de poezen gaat het uitstekend
  5. Andre:
    Lest Best;-)
  6. Bram van der Vaart:
    24 mei 2016
    Wat een verhaal ontzettend mooi verwoord
    groetjes van bram