Victoria Day in Victoria

23 mei 2016 - Victoria, Canada

De stad Victoria is vernoemd naar Koningin Victoria, die over het Britse rijk regeerde van 1837 tot 1901. Op de laatste maandag voor 25 mei, wordt nog steeds koninginnedag gevierd, ter ere van haar verjaardag. Het is tevens het begin van het zomerseizoen. Canada is de enige voormalige kolonie, die Koningin Victoria met een officiële feestdag herdenkt.

De dag begon met 24 canonschoten. Er waren parades met muziekkorpsen en in de haven was er een waterballet met wendbare taxibootjes. Verder waren er tot onze verbazing weinig activiteiten op deze koninginnedag.

De ballerina’s hadden een mooie choreografie op muziek van het Zwanenmeer van Tchaikovsky. In het verleden werden de balletmanoeuvres door de heren op leeftijd, geoefend op het droge. Dat zal nogal wat reacties te weeg hebben gebracht.

We wilden wel eens een tochtje maken met zo’n grappig bootje en zochten een tocht uit door de kloof. Toen de boot aan kwam, bleek dat dit niet een van de nostalgische bootjes was. We besloten om toch te gaan. Het was een ontspannen tochtje. De schipper kon leuk vertellen over het gebied aan de rivier, waar hij woonde.

In wat nu het gezellige havengebied was, was vroeger industrie. Deze industrie is verplaatst vanuit het zuidelijk havengebied naar het noordelijk gedeelte. Dat heeft geleid tot de gezellige haven.

De watervliegtuigen voeren zo’n 200 vluchten per dag uit in het hoogseizoen en de luchthaven is daardoor de op een na drukste waterluchthaven ter wereld. De drukste is in Alaska.

1. Carla:
    26 mei 2016
    Weer leuk verhaal.Is nu ook hier lekker weer...Dus je kan weer thuiskomen
  2. Bram van der Vaart:
    26 mei 2016
    Nauw die nico heeft wel wat met de koning familie maar prachtig verhaal weer.
    groetjes van bram
  3. Koos Schuller:
    26 mei 2016
    is carla een bekende van kdk?