Thermaalbaden

5 mei 2016 - Banff, Canada

Door het tijdverschil zijn we steeds zodra het licht wordt wakker, om 6 uur al. Dat is handig omdat er altijd genoeg te doen is 's-morgens voor we op pad gaan, zoals de vuilwatertanks legen, alle knopjes goed zetten, luiken sluiten, opruimen, alles vast zetten wat kan vallen, afrekenen en natuurlijk onze eigen verzorging en ontbijt.
Maar vanmorgen bij het openen van de gordijnen, zagen we een Cervus elaphus voorbij komen ofwel een Eland.

Het werd een koude en natte dag. We besloten met de bus naar de Sulphur hot Springs te gaan. De grote camper kon dan op z'n plek blijven staan en Nico z'n pijnijke schouder werd zo ontzien. Heerlijk opwarmen en ontspannen in bronwater met zwavel. Dat lukt wel bij een watertemperatuur van 40 graden. Dan boeien de regendruppels en kou niet meer. De naar rotte eieren stinkende zwavellucht roken we niet. Dit komt omdat ze het bronwater hier bewerken.

Laat er bij de hot Springs nu net een Earthcache (Geografische cache, onderdeel van Geocachen) liggen. Deze hebben we natuurlijk ook even gedaan. Er werden allerlei vragen gesteld over het natuurverschijnsel, de bron. Van 1 van de vragen leerden we dat er 900 liter warm water per minuut boven komt door de druk uit de aarde. Als er veel gesmolten ijswater in de grond zakt en zich mengt met het warme water dan koelt het water af en neemt de druk af. Dan komt er nog maar zo'n 500 liter per minuut uit.

Daarna hebben we in het centrum geluncht bij een Canadees restaurant. Het smaakte goed. Voor Annette was er een heerlijke quinoa salade met Creme Brulee toe met maple sirup en voor Nico een lekkere wildburger en Cheesecake toe met maple sirup en amandelen.

In de middag maakten we een flinke wandeling naar een ander thermaalbad, genaamd 'Cave and Basin' Dit zwavelbad was niet meer in gebruik. Hier was een ondergrondse grot met thermaal water, dat uit de grond omhoog borrelde. Bijzonder en uniek in de wereld is dat in deze hete zwavelbron slakken (de Banff slak, een slakje van 5 centimeter) leven van bacterieen en algen.
De gids vertelde, dat er 's-morgens een grizzlibeer gezien was op het terrein. Deze is verjaagd.

Annette was weer erg moe en lag vroeg in bed.
Het was heel koud die nacht. Van lege waterflesjes maakte Nico kruiken. Wat een handige man.

1. Yvonne:
    8 mei 2016
    Wees maar blij dat jullie die zwavellucht bespaard is gebleven.
    Ik kon in Rotorua (Nieuw-Zeeland) er ruimschoots van "genieten" .
    Mooie foto's trouwens.
  2. Timothy:
    9 mei 2016
    een echte mcguyver, die Nico ;)
  3. Marga Middeldorp:
    11 mei 2016